Ge barn och elever möjlighet att fördjupa och ytterligare utveckla sin kreativitet och hitta olika uttrycksformer.
Genom att använda kroppen och sinnena i olika estetiska lärprocesser och uttrycksformer hittar barnen och eleverna vägar att ta till sig ny kunskap och nya förmågor där de intellektuella krafterna ökar och bidrar till hjärnans utveckling.
Stärka verksamhetens profil och öka attraktiviteten.
Bygga vidare på redan befintliga styrkor, intressen och förmågor i verksamheten.
Inkludera både förskolan, skolan och fritidshemmet genom att utgå från i Lpfö 18 och Lgr 22.
Skapa en kreativ och ämnesövergripande undervisning i samverkan med lokalt kulturliv och externa aktörer.
Utveckla ett lärande där barn och elever ges goda möjligheter att på olika sätt påverka, uttrycka och kommunicera genom kulturens olika uttrycksformer.
"Handen är hjärnans verktyg."
(Maria Montessori)
"Konst har en positiv effekt på IQ, studieresultat och inlärning av språk."
(A Bamford)
"Musik har positiv inverkan på hjärnans utveckling hos barn."
(Forskargrupp vid U S C)
"Handens område i hjärnan är inte statiskt utan förändras ständigt beroende på hur aktiv handen är. Aktiva händer expanderar i hjärnan och engagerar allt fler nervcelIer - att aktivera händerna är att aktivera hjärnan."
Skapande
Keramik
Vernissager/utställningar
Konsthistoria
Foto, film & rörlig bild
Serietecknande
Konstruktion & arkitektur
Tekniker & metoder
Kommunikation
Ljussättning
Musikskapande
Musikproduktion
Kör & ensemblespel
Sång & rytmik
Instrument
Musikhistoria
Digitalt skapande
Sång- & textanalys
Textskapande
Textbearbetning
Drama & teater
Musikal
Dans & koreografi
Rörelse & motorik
Rytmik
Manus & textskapande
Språkutveckling
Rösttolkning
Kostym och kläddesign
Scenografi